السبت، 7 أبريل 2012

فوق سطوحى

فوق سطوحى 

فوق سطوحى بكتب غنوتى 
عالشمس برسم بسمتى 
وفى نور القمر شايف امل 
عالصخر بحفر قصتى
بلهيب ثورتى بغسل ضميرى
واخفى دمعتى

انا مين !! ... انا مين !! 
انا الشاب انا المصرى
واقف عالرصيف 
مستنى آخد رغيف 
واعيش فى بيت نضيف 
انا اللى اتسحلت 
وبدم أخويا وصديقى كتبت
لأجل ما يكون المستقبل نضيف 
انا الخاين والعميل
انا المخرب وكل الكلام السخيف
انا اللى رامى همى وحلمى كله 
على الحق اللطيف
انا الشوكة فى حلق كل ظالم 
انا الشاب انا المصرى مش ضعيف

انا اللى صوتى هز النظام
انا اللى صرخت أقول لأ
وقت ما اتمنع الكلام
انا اللى رفضت اكون كالنعام
تتساق تاكل وتشرب فتنام
انا اللى كنت فى عز البرد
على الرصيف بنام
انا اللى مات اخويا وطارت عينى والسلام

انا الضمير الحى يحرس الوطن
كل حياتى عذاب فى ألم
عايش بالحنين والشجن
انا الغريب وسط بلدى
انا المعدوم اللى اتسجن

خلصت فى حبك كل الكلام
يا مصر يا بلدى يا بلد الامن والامان
امانة عليا لأفديكى بعنيا
لأجل ما تشوفى النور
وتنضفى من كل اللى خان
يا اجمل واحلى الاوطان

بكرة نعزف كل لحن وكل غنوة
وترقصى كيف الصبية
بكرة نيلك يحكى
يحكى قصة حبي ليكى يا بهية
بكرة نفتكر كل كلمة
وكل طلعة وكل قومة قوية
نفتكر كل لمة وصحبة حلوة
وأكلة بسيطة أكلناها سوا بشهية

بكرة نباركلك يا حلوة
بكرة نفرح يا حلوة بفرحك  وبنجاحك
وانتى عروسة بكرة
بكرة نفرح بشطارتك ونباهتك وانتصار الثورة

إهداء إلى كل مصرى إبريلى حر ... وإلى كل الشباب المصرى الثائر

على رزق "ابريلى وأفتخر"
6/4/2012

هناك تعليق واحد: